tirsdag den 30. august 2011

Færøerne


Den helt store forskel på Færøerne og Danmark er naturen. Vagar lufthavn ligger mellem smukke fjelde, og busturen til Torshavn byder på mere. Fårene græsser frit sammen med gæs, bække og fosser løber ned fra fjeldsiderne godt hjulpet på vej af regnen, der øser ned.
Vi har siden Kastrup haft selskab af Arni, min færøerske studiekammerat og hans kæreste Kirsten. I Torshavn skilles vi, de skal mod syd, vi mod Hotel Torshavn. Hotellet er let at finde og vi føler os straks hjemme i de smukke omgivelser.
Dagen efter lejer vi en LILLE bil, som vi straks triller af sted i. Turen går mod Vestmanna, hvor vi tager på en sejltur langs kysten. Turen tager to timer, vejret er med os og vi elsker allerede landet, med den smukke natur. Eneste minus er vores medpassagerer, som konstant står op og tager fotos. Jeg fik næsten ikke et eneste billede uden en norsk tyksak i hjørnet.







Sejlturen ud fra Vestmanna




















Saksunardalur: Fjorden var engang havn, men en tsunami i 1700-tallet skyllede så meget sand op, at det blokerer fjorden. Ved lavvande kan kunne vi gå hele vejen ud til havet- Utrolig smuk tur!








Onsdag besøgte vi Gjórgv Bygd, her et billede fra slugten. Slugten er det eneste sted, hvorfra man kan sætte både i vandet. De andre steder er bølgerne og strømmen for voldsom. På spisen af fjeldet til højre var Marys bænk, indviet at Kronprinsesse Mary i 2005.









Lørdag er vi til bryllup i Klaksvik med min anden studiekammeret Annelisa og daværende forlovede, nu mand, Anders. Allerede fredag mødes vi og bydes på frokost i hendes barndomshjem. Trods travlhed og stres dagen før brylluppet er hendes familie utrolig søde og havde en masse overskud. En rigtig dejlig oplevelse, som kun blev afløst af den ene efter den anden.
Vi bor på Hotel Nord sammen med resten af gæsterne fra Danmark inklusiv mine studiekammerater. Det er utrolig hyggeligt, og vi mødes på værelserne om aftenen til hygge. Hoteller ligger på Vidoy, ca. 18 km. Fra Klaksvik, hor vielse finder sted. Her er kun en lille bygd, en lille kiosk og postkassen bliver ikke tømt i weekenden, til min store fortrydelse(havde allerede skrevet en del postkort).





På vej til kiosken møder vi denne herlige hund, kun med 3 ben ! Venstre bagben mangler, men trods handicappet løb den glad rundt og logrede med halen!





Vi får både danset folkedans og set nationaldragter til brylluppet, spist hummer, får og 30 forskellige kager. Det er en utrolig stor og dejlig oplevelse at være med til et bryllup mellem to så forelskede personer. Selvom det er utrolig dejlig at være med, har jeg lidt svært ved at være til stede, fordi jeg tænker på min praktik, som er rykket meget tæt på.
Søndag kører Lasse mig og bilen til Torshavn. Det var rigtig svært at sige farvel, især efter en uges fantastisk ferie sammen. Heldigvis er min værtsfamilie utrolig sød og venlig. Den første aften drikker vi te, spiser pandekager og ser hjemmevideo om eftermiddagen. Efter aftensmad ser vi Burlesque, men Christina Aguilera og Cher. Rigtig hyggeligt.
Mine første dage i praktik er gået rigtig godt. Jeg får rigtig travlt i de 9 uger jeg er her, men det virker som om, at jeg får lært rigtig meget. Det var alt for denne gang.. 

Ingen kommentarer: