lørdag den 3. september 2011

Kirkjubøur








Kirkjubøur

Dagen i dag har stået på lidt af hvert. Efter min første praktik uge, var det virkelig kærkomment at sove længe. Efter at have spist morgenmad med familien gik jeg ned mod byen, som ligger ca. 5 km væk. Hvis man skyder genvej er det kortere.
Jeg startede i det store indkøbscenter SMS, hvor jeg spiste frokost på Sunset. Det var ganske hyggeligt, selvom jeg kun havde mit eget selskab. Turen gik videre mod centrum, hvor jeg købte en krimi og så på butikker. Blandt andet var jeg inde i Gudrun & Gudrun. Designerne bag Sofie Graabøls sweater i ”Forbrydelsen”. De har virkelig nogle lækre sager, prisen er lidt peberet, men måske jeg fristes til at købe noget inden jeg rejser hjem.
Efter min lille spadseretur overraskes jeg af regnen og skynder mig mod busstopstedet. Her er busserne i Torshavn gratis, hvilket er rigtig dejligt. Til gengæld kører de ikke så ofte i weekenden og om aftenen. Hele vejen jagtes jeg af bier, som er utrolig aggressive heroppe. Jeg ved ikke hvorfor, men er blevet advaret imod dem. De var virkelig heller ikke til at slippe af med, heldigvis blev jeg ikke stukket.
Hjemme igen hos familien igen fik jeg fremvist deres store samling af krystaller, som Erling har fundet heroppe. Jeg anede ikke, at de fandtes på Færøerne, men åbenbart er de til at finde, eller hugge ud af sten og fjelde. De var imponerende flotte, jeg håber, jeg finder en at tage med hjem.
Han kunne også fortælle, at der i går havde været Grindefangst i Vestmanna og i den forbindelse, skulle jeg da også lige prøve noget tørret Grindehval. Hele familien sad og kiggede på, da jeg puttede mit stykke i munden. Smagen – ja den er svær at forklare, men en blanding mellem blod, motorolie og tjære er mit bud. Jeg fik at vide, at det helt sikkert er bedre, når der er mere friskt, det her havde ligget i fryser noget tid. Heldigvis havde deres hund Rex ikke noget imod smagen og spiste med stort velbehag mit stykke.





Sidst på eftermiddagen skiftede vejret pludselig om igen og solen kom frem. Marjun foreslog, at vi kørte til Kirkjubøur, som er en meget berømt turistattraktion. Jeg havde overhovedet ikke hørt om det, men takkede glad ja for tilbuddet.

Jeg synes lågen ind til kirken var så flot, at jeg måtte have et billede...




Udover os var der en del italienske turister, som havde været til fodboldkampen i går. Kirkjubøur er en lille bygd, med den smukke olavkirke og ruinen af en domkirke, som er optaget på UNESCO’s liste over verdens kulturarv.
I morgen skal jeg have læst nogle artikler plus diverse materiale, som jeg har fået udleveret fra mit praktiksted. Jeg får helt sikkert ikke problemer med at opfylde skolens krav om 15 ECTS til dette modul…;-)

Ruinen af domirken. Pga. forfald er man ved at bygge et eller andet op omkring de gamle mure, så de ikke falder sammen.. Jeg synes ikke, at den var særligt speciel at se. Man er faktisk i tvivl, om den nogensinde blev bygget færdig, historien siger, at byggeriet gik i stå pga. fattigdom og pest.







De gamle huse er bygget af drivtømmer
















Sol over havnen, hvor der ingen skibe er ?

























Ingen kommentarer: